Svar: Drikker for lidt væske

29. marts 2022

Alder:
7 mdr.

Hej Christina

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælk og væskebehov :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver fortvivlet, når du oplever, at din dreng pludselig sætter sit mælkeindtag ned fra ca. 800 til ca. 400 ml. det er jo den halve mængde af, hvad han normalt drikker, og det er naturligt vigtigt, at han får væske nok. Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det vil være rigtig godt, hvis han nu tilbydes 4 flasker i døgnet - og jeg anbefaler normalt, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hvis din dreng nogle gange springer en flaske om dagen over og i stedet melder sig om natten for at drikke en ekstra flaske der, så er det fint og må være sådan - og hvis det nogle gange er sådan, at han kun får 3 flasker i døgnet, så må det også være sådan - det er dog vigtigt, at du så forsøger at sikre ham både mælk og væske på anden vis.

Jeg vil anbefale dig, at du kommer ekstra mme på hans grød og frugtmos, når du giver ham dette. Så der ikke kun er MME i grøden, men også på grøden. Det vil sige f.eks. øllebrød serveret med mælk over og frugtmos serveret som en gammeldags frugtgrød med mælk.

Da han er glad for klemtuber, så tænker jeg, at du også nogle gange vælge at give ham en af de klemtuber, som indeholder yoghurt. Det er lavet på en måde, så små børn godt må få det, selvom de ikke har alderen til at få komælk, og jeg tænker, at det måske også kunne være en måde at få lidt ekstra mælk og dermed kalk i ham på, selvom det nok er begrænset, hvor stor mængde yoghurt han egentlig får på den måde. Det bør altid gives som dessert og er at betragte som en snack, men det er jo en balance, hvor du skal forsøge at få din drengs behov for variation dækket og samtidig også bibeholde og anerkende hans interesse for at spise, som han jo netop er begyndt at vise...

Derudover skal hans behov for kalk også stilles via f.eks. ost, som han kan få som smøreost eller som gnaveost, eller måske kan ost rives over en varm ret. Ost er en vigtig kilde til kalk. Derudover indeholder grove og grønne grøntsager også kalk - f.eks. broccoli, bønner og forskellige former for kål. Du kan også bruge f.eks. sesamfrø på lidt fisk i ovnen eller hakke nogle mandler rigtig fint og komme det i hans grød - det giver også lidt ekstra kalk.

Du skal være opmærksom på, at når hans indtag af MME er under 800 ml, så skal han ...

Annonce

... atter tilbydes D-vitamin dagligt.

Derudover så skal hans væskeindtag naturligt stilles via vand, så det er derfor rigtig godt, at det lykkes at få ham til at drikke ca. 4 glas vand i løbet af dagen. Du kan forsøge med en tudkop eller f.eks. en sugerørskop eller drikkedunk med sugetud... Det kan nogle gange gøre, at børn drikker mere, og hvis den står fremme, så han kan se den, så vil han måske nogle gange gerne tage et par tåre, når I leger på gulvet, og kan på den måde få lidt ekstra indenbords, så det ikke kun er til måltiderne, at han drikker:)

Og så skal du naturligvis holde øje med hans bleer, og hvordan han virker til at have det. Det lyder umiddelbart okay med 5 tissebleer i døgnet - kommer han ned på 3 bleer, så drikker han for lidt. Det samme, hvis han har koncentreret og meget gul urin, så er det også tegn på, at han mangler væske, og det vil være nødvendigt at søge læge...

Det er korrekt, at du også kan holde øje med hans fontanelle oven på hovedet, da den godt kan blive indsunken, hvis han mangler væske. Det behøver dog ikke være sådan, så du kan ikke kun gå ud fra dette. Det er derimod vigtigt at holde øje med, om han virker sløv og slap eller virker til at have fint med energi. Han må heller ikke have mørke rande under øjnene, eller virke til at have tørre slimhinder, og han skal græde med tårer - hvis han ikke gør det, så er det meget alvorligt, og han skal ses af læge...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er, som du skriver, rigtig vigtigt at finde balancen mellem mængden af skemad og give plads til mælk i maven. Det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på dette og forsøger dig lidt frem. Det er som udgangspunkt bedst, hvis du kan give ham små hyppige måltider og vand af kop og så forsøge med flaske tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, for på den måde at skabe bedst plads i maven til begge dele. Flaskerne kan nogle gange gives i søvne - og det er også helt okay, hvis det er måden, han så sikres sit væskeindtag og mælkeindtag på. Nogle børn drikker deres flasker om natten og springer flaskerne om dagen over, og måske vil det vise sig at være tlfældet hos jer...

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.

Husk forøvrigt også, at når du giver ham mad i hånden, så kan du vælge de lidt mere vandholdige fødevarer som f.eks. vandmelon og agurk... :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder